Meny

Köpvillkor

Försäljning till minderåriga
Kjellssons Servicecenter ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Leveranssätt
Varorna skickas inom 1-5 varddagar räknat efter den dagen beställningen gjordes. Leveranserna skickas i huvudsak med Schenker. Vi debiterar 89kr för postpaket och 99kr för företagspaket, exl. moms.

OBS: Ej uthämtade paket debiteras en handläggningsavgift på 350:-.

Faktura
Fakturan skickas per mail till privatpersoner och med posten till företag. Vi tar en fakturaavgift på 29 kr exkl. moms. När ni väljer att betala mot faktura görs en kreditupplysning på ert personnummer alt. organisationsnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han utsäger sig för att vara. Detta medför att om ni vill ha er leverans till en annan adress än folkbokföringsadressen måste ni ange en annan leveransadress i kassan längre ner. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr) samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + gällande referensränta. Vid utebliven betalning lämnas ärendet vidare till Prioritet finans och sedan Kronofogden.

Ångerrätt, återköp och byten
Vi erbjuder 30 dagars öppet köp. Denna tidsperiod påbörjas när varorna skickats. Alla varor som skickas tillbaka måste vara i originalskick, förpackade i påse eller originalkartong med medföljande etiketter intakta. Skor som returneras skall skickas med originalkartongen. I de fall plagget har hanterats så att plagget måste ompressas debiteras 100kr/plagg. Saknas dokumentation eller orginalförpackning debiteras en hanteringskostnad av 70% varans värde, dock minst 50kr. Lägg med information om ev. byte så vi kan skicka nya varor till er eller lägg er nya order direkt på webben så går bytet snabbare så krediterar vi er retur när vi mottagit varorna.

Om ni önskar så skickar vi en retursedel till er som vi då debiterar er 59kr exl. moms i returfrakt. Betalar ni för returfrakten själva bjuder vi på den nya frakten. Vi bjuder alltså på en av frakterna vid byte. 

OBS: Sätt inte adresslappen direkt på originalkartongen, skokartongen eller produktpåsen. Ansvaret vid en retur föreligger hos kund, skicka returer med Postens företagspaket eller som varubrev och behåll kvittot.

Ni skickar varorna till Kjellssons Servicecenter, Svetsargatan 5, 462 56  Vänersborg, Sverige. Lägg med orderinformation/följesedel samt en kort text om vad ni vill byta till eller var returen kommer ifrån. Är det något ni undrar över så kontaktar ni oss via e-mail eller telefon så hjälper vi er.

Vid ofullständig retur (om den till exempel  är smutsig, saknar originalförpackning eller är äldre än 30 dagar) debiterar vi kund 70% av ordinarie pris.

OBS! Skor måste skickas tillbaka i originalförpackningen och adresslappen får inte klistras direkt på kartongen.

Vid återköp debiteras kunden för ev. fraktkostnader. Kreditfaktura skickas då till er när vi mottagit er retur som ni drar av mot ursprungs fakturan och betalar då mellanskillnaden.

Reklamation
För att reklamera en vara, skicka ett email till adressen info@kjellssons.se eller ring 0521-57 56 00. Tillhandahåll ert kundnummer och ordernummer för att vi ska kunna hjälpa er bättre. Bifoga även Kundnummer och Ordernummer i emailet. Om reklamationen är godkänd så betalar vi returkostnader och byter till ny vara eller liknade.
Som konsument har ni rätt att reklamera en vara om egenskaper avviker från beskrivning. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Lagersaldo och Restnoterade varor
Alla varor finns normalt i vårt lager eller hos våra leverantörers lager. Om en vara mot förmodan inte finns i lager vid den tidpunkt som en beställning görs, kommer kund att bli underrättad om varans leveranstid. Vi gör allt vad vi kan för att hålla den utlovade leveranstiden för att ni ska få hem era varor så snabbt som möjligt. Ibland kan det ta lite längre tid än beräknat, om vi till exempel får vänta på leverans från någon leverantör till oss.

Personlighetspolicy
Alla personuppgifter hanteras konfidentiellt och lämnas inte ut till andra parter.

Konsumentköpslagen (Konsumentverkets Hemsida, kommer att öppna en ny sida.)
Ångerrätt - 14 dagar inom Sverige är lagen. Men hos oss har man 30 dagar.

Genom distansavtalslagen, som började gälla år 2000, har ni fått ett förstärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal. Lagen innehåller bland annat krav på att näringsidkaren ska ge information och nya regler om konsumentens ångerrätt.

Distansavtal
Om ni köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har ni enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger er möjlighet att inom 14 dagar ångra köpet. Efter det att ni har skickat tillbaka varan ska näringsidkaren snarast, och senast inom 14 dagar, betala tillbaka det ni har betalat.

Ångerfristen börjar löpa den dag ni tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades.

Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän ni fått den information som säljaren enligt lagen är skyldig att ge dig. Ni har bland annat rätt att få information om din ångerrätt.

Ni får själv betala returkostnaderna när ni sänder tillbaka varan. Näringsidkaren ska alltid betala returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Om näringsidkaren inte hämtar varan eller materialet eller fullgör hela sin betalningsskyldighet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, får ni behålla varan eller materialet utan att betala något.

Leveransskyldighet
Näringsidkaren ska lämna varan eller, om det är en tjänst, avsluta uppdraget inom 30 dagar från den dag du gjorde din beställning. Det är emellertid möjligt att avtala om en annan skälig tidsgräns för leveransen.

Om näringsidkaren inte levererar i tid och detta inte beror på dig, så har du rätt att häva avtalet. Om den vara ni har köpt är felaktig eller om tjänsten inte utförts fackmässigt har ni rätt att reklamera med stöd av konsumentköplagen respektive konsumenttjänstlagen.

Om ni häver avtalet är näringsidkaren skyldig att lämna tillbaka vad ni har betalat. Detta ska ske snarast, dock senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot ert meddelande om hävning.

Produkter med infärgning, tryck eller brodyr
Enligt huvudregeln i distans- och hemförsäljningslagen har en konsument rätt att ångra köpet av en vara eller tjänst inom 14 dagar. Det finns dock vissa situationer då ångerrätten inte gäller. Det gäller bland annat om avtalet avser en specialtillverkad vara med en tydlig personlig prägel. Exempelvis infärgade produkter, tryck eller brodyr. Det är självklart möjligt att reklamera en vara som det är ett uppenbart fel på trots att den är specialtillverkad.